Co za chore porównanie – PR jak randka?

Jakiś czas temu PR Daily pacnął mi w oczy artykułem, porównującym zasady PR do zasad, jakimi rządzi się randka. Na pierwszy rzut oka myślę – WTF? Ja rozumiem, porównanie do spaghetti, ale do randki? Cóż, sprawdźmy…

1. Nie należy grać w grę na przeczekanie

Nie ma co czekać, aż jedna czy druga panna (media) się odezwie. Samemu też nie warto zgrywać niedostępnego, bo jednym z najważniejszych aspektów dystrybucji wiadomości jest czas. Jak mamy BREAKING NEWS, to musi być on faktycznie puszczony szybciutko. Komunikat ma wyjść z firmy od razu po jego akceptacji, czyli zamianie z informacji wewnętrznej w wiadomość publiczną.

2. Zapoznaj się z nowoczesnymi metodami komunikacji

Ciężka pałka do ogłuszenia partnerki wyszła z użycia jakieś 30 tys. lat temu. Wypadałoby czymś innym oczarować wybrankę i pamiętać, że życie informacji prasowej nie kończy się na jej publikację. Musisz ją (informację, nie wybrankę) szernąć na Facebooku i Twitterze, aby szybko uruchomić dyskusję i zwiększyć ogólny wpływ swojej aktualności.

3. Uważaj, co mówisz

Patrzaj, co mówisz na pierwszej randce i z jakich źródeł czerpiesz wiedzę. Żebyś się nie wygłupił i nie zacytował ASZdziennika jako rzetelnego źródła informacji, koniecznie je sprawdzaj. Masz badania, które dobrze pasują do Twojej firmy? Świetnie! Sprawdź tylko, czy przypadkiem nie napisał je pan Ziutek z panem Mietkiem w starbaksie, a dane nie są wyssane z latte.

4. Znajdź idealnego partnera

Każdy element tworzonej wiadomości powinien być przeznaczony do bardzo konkretnych odbiorców. Jeżeli szepczesz czułe słówka, to nie pomyl imienia dziewczyny. Jak piszesz informację prasową, to tak, żeby przekazywać TREŚĆ odpowiednim MEDIOM – tu TREŚĆ oznacza tylko to, żeby ta informacja rzeczywiście była o czymś i żeby faktycznie czytelnicy mediów ją chcieli skonsumować. To pomaga – i w kontaktach z dziennikarzami, i w budowaniu zaufania do marki.

5. Ubierz się ładnie

Czy Twoja informacja prasowa robi dobre pierwsze wrażenie? Podobnie jak podczas wyjścia na randkę, pierwsze wrażenie jest najważniejsze i nie może wprowadzać w błąd. Nie nosi się pożyczonych Vansów, to i nie rób kij-wie-jakiego-designu do informacji o otwarciu 254 placówki swojej sieci…

Jeżeli ma być ładnie i fajnie, dodaj logo, zdjęcia/wideo, aby informacja była bardziej atrakcyjna. Amerykańscy naukowcy mówią, że informacje prasowe zawierające multimedia mogą uzyskać średnio 3x więcej uwagi niż czysto tekstowe.

6. Nie należy zakładać wyłączności i wierności

Tak jak pierwsza randka to początek znajomości, tak informacje prasowe to dopiero początek każdego programu informacyjnego i marketingowych. Upewnij się, że pierwsza informacja w danym temacie jest w punkt, odpowiednia i atrakcyjna – początek musi być dobry.

7. Świat jest mniejszy niż kiedykolwiek

Możesz być pewny, że zdjęcie z pierwszej randki i Twoje otagowane zdjęcie pojawi się na fejsbuniu. Zrób tak samo z informacją – chwal się nią jak młodzież nowym partnerem:) Im więcej osób zobaczy (nie tylko dziennikarzy!), tym lepiej!.

Czy to porównanie ma sens? Jest mocno amerykańskie, ale – może właśnie dzięki temu – obrazowe. Jak dla mnie spore uproszczenie, ale idea jest mniej więcej zrozumiała. Dobrej zabawy:)

Podziel się z innymi

Post Comment