Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/malowane/domains/social-pr.pl/public_html/wp-content/plugins/device-push/index.php on line 130

Warning: file_get_contents(https://apiweb.devicepush.com:8081/1.0/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/malowane/domains/social-pr.pl/public_html/wp-content/plugins/device-push/index.php on line 130

Daj głos. Co mówić o sobie jako o autorze social?

Nie było to jakieś wielkie badanie. Ot, dokładnie przejrzałem notki bio ośmiorga autorów, których publikacje regularnie śledzę i czasem komentuję na łamach Social PR. Nie szukałem złotego strzału, gotowej formułki, która rozczula serca i otwiera portfele. Raczej – kilku podstawowych wskazówek co działa, a co niekoniecznie.

CO DZIAŁA

– Posiadanie jakiejkolwiek strony “O mnie”

Nie jest wielkim odkryciem twierdzenie, że źródło informacji ma nie mniejsze znaczenie niż jej treść. The medium is the message – prawda, panie McLuhan? Niektórzy eksperci uważają wręcz, że zdecydowanie większe. Nie wnikam w to. Niepodważalnym faktem jednak jest to, że pojedynczy wpis mogę zacytować od kogokolwiek, bez zobowiązań, bez wchodzenia w szczegóły kto i dlaczego. Jednak bliższa relacja – choćby zapisanie się na newsletter – wymaga, by druga strona powiedziała coś o sobie. Tak, nie jest to do końca relacja równorzędna z obu stron, bo autor niekoniecznie wiele wie o swoich prenumeratorach. Jednak w świecie online organiczne pozyskanie adresu e-mail jest niezwykle cenne, więc autorzy muszą dać z siebie pozornie więcej. #takiezycie

– Fotografia

Pomijając profile na Pinterest lub Instagramie, blog nie jest konkursem piękności fizycznej. Prezentujesz tutaj swoją wiedzę, przemyślenia, inspiracje, emocje. To tak jak z zawodowymi komikami. Możesz być łysy, kulawy i nosić na nosie denka od butelek (cześć, Kryspin), ale jeśli rozbawiasz publiczność, akceptują cię takim jaki/jaka jesteś. Twój wygląd przestaje być wtedy cechą porównywalną, a staje się znakiem rozpoznawczym.

Każda fotka będzie więc w porządku. Nie musi być w wersji full professional w studio z zawodowym fotografem. Niech spełnia podstawowe zasady widoczności i czytelności z internetu.

– Osiągnięcia

Zaryzykuję tezę, że zdecydowana większość pierwszych kontaktów z autorem następuje poprzez treść: wpis, zdjęcie, film. Potem pojawia się taka myśl: “Podobało mi się. Czy ta osoba jest w stanie dostarczać podobne treści w sposób powtarzalny, w przyszłości?” Nie wiedząc tego z góry i nie mając czasu szperać po archiwum wpisów, ruszamy na skróty: szukamy informacji o autorze. Jeśli posiada on/ona odpowiednie kompetencje i doświadczenie, to można przypuszczać, że odpowiedź na myśl w naszej głowie brzmi “tak”. Nie jest to może dowód wprost, jest to dowód wystarczająco dobry (“just enough”).

Lista osiągnięć powinna być krótka i konkretna. Jeśli podajesz nazwy klientów, dodaj też ich względną pozycję rynkową – nie wszyscy czytelnicy pochodzą z branży i mogą nie wiedzieć, że praca dla firmy F to wyróżnienie samo w sobie.

– Hobby, zainteresowania, osobisty stuff

Podobnie jak w CV: te informacje dodają głębi osobie, pokazują, że nie jest jednowymiarowa, że posiada wiele talentów i czerpie inspiracje z różnych źródeł. Nie trzeba wchodzić w szczegóły, ale nie można też mówić samymi ogólnikami. W końcu mnóstwo jest konsultantów z doświadczeniem z firmy z listy Fortune 500. Podobnie, mnóstwo jest specjalistów od PR z doświadczeniem w korporacji. Kilka smaczków dodaje jednak kolorytu – ponieważ niewielu z tych specjalistów PR jest zapalonymi motocyklistami i interesuje się grami bitewnymi 🙂

CO NIEKONIECZNIE

– Pop-up z ofertą zapisania się na newsletter od razu po wejściu na podstronę “O mnie”

Tutaj mam obiekcję nie do treści, ale do formy. Zapisanie na newsletter to fajny call-to-action, a wskaźnik liczby odsłon do liczby nowych prenumeratorów można wykorzystać jako miarę powiększania zasięgu bloga. Ale pop-up? Zbyt agresywny – jak na mój gust.

Gdy wchodzę na stronę “O mnie” chcę dowiedzieć się czegoś więcej o autorze/autorce. Jeśli pod wpływem bio uznam, że warto regularnie wiedzieć co ta osoba pisze, to się zarejestruję. Nie jest to jednak mój podstawowy cel — narzucanie mi go odczuwam jako niezrozumienie moich potrzeb. #zgrzytnadziendobry

Ramka boczna do zapisania działa bardziej dyskretnie i bardziej skutecznie. Przynajmniej na mnie.

– Nagrania YouTube z fragmentami wystąpień

Znów – mam zastrzeżenia co do sposobu użycia niż do samych filmów. Wrzucenie filmu po prostu, na zasadzie “Mam miejsce, mam film, niech leci”, wygląda mi na leniwe zapełnienie strony. Co innego, gdy powiedzieć tak: “Jako prelegent brałem udział w konferencji A, B, spotkaniu autorskim C, oraz zlocie branżowym D” i do każdego z tych wyszczególnionych dodać ramkę z filmem.

RÓŻNICOWANIE WPISU

Wpis “O mnie” będzie wyglądać inaczej na Twitterze, inaczej na Slideshare, a jeszcze inaczej na osobistym blogu. Nie przejmuj się tym za bardzo. Fajnie jest mieć genialny tagline, który w jednym zdaniu łączy obszar ekspercki, pokazuje wyróżniającą wartość i budzi zaciekawienie (Jeden z najlepszych, który kiedyś widziałem na Forbes.com, brzmiał: “I cover wealth. Billionaires specifically”.) Ale nawet zwykły “Piszę o social media” nie wygląda źle na Twitterze – pod warunkiem, że na blogu masz dłuższy i bardziej ciekawy opis.

MOJE “O MNIE”

Jeśli po przeczytaniu tych wszystkich uwag masz ochotę popędzić na moją stronę “O mnie”, to uprzedzam z góry: nie wszystko jest tam jak należy. Nie chodzi o to, że szewc chodzi bez butów, ale że naprawdę udaną stronę o mnie można przygotować jedynie dzięki gruntownej znajomości swoich czytelników. Zbyt krótko prowadzę blog – jeszcze – żeby zrobić tę stronę lepiej. Ale ona jest, ma fotkę, wymieniam swoje osiągnięcia i przedstawiam główny temat: czyli podstawy mam zaliczone:)

Linki:

http://shonaliburke.com/the-crew/the-me-behind-the-we/

http://prtini.com/about/

http://muckrack.com/JuliaSahin/bio

http://www.slideshare.net/DanielGoleman?utm_campaign=profiletracking&utm_medium=sssite&utm_source=ssslideview

http://www.slideshare.net/bbdavenport?utm_campaign=profiletracking&utm_medium=sssite&utm_source=ssslideview

http://prdaily.com/crisiscommunications/Articles.aspx?authorid=c2f581c7-b712-4094-a359-0fc387874bda

http://www.ishmaelscorner.com/

http://www.deirdrebreakenridge.com/about/

Podziel się z innymi

Post Comment