Pojedynek na wpisy: McDonald’s czy Burger King?

W sam raz na reaktywację bloga zaczynam takim oto cyklem – pojedynek na wpisy!
Porównuję komunikację na dwóch profilach i patrzę, która jest lepsza. I frytki do tego. 

Siadamy wygodnie na krzesłach, bierzemy burgery w dłonie i zaczynamy!

Pojedynek @McDonald’s kontra @Burger King Polska

1. Kanapki flagowe

mac_bk 1

McDonald’s: Sama nazwa Big Mac pojawia się często, ale nie we wpisach, tylko w tle: w kampanii „Mam smaka na maka” lub w komentarzach, gdzie fani nawiązują/porównują inne kanapki do Maca.

Burger King: Wiele wpisów nawiązuje do Whoppera w opisie. Czasem też pojawia się wpis okolicznościowy lub pod bieżące wydarzenia: jak w powyższym przykładzie z jesienią.

Brak takich wpisów lub ich niewielką liczbę uważam za spory minus konkurencyjny. Pomijanie lokomotyw sprzedaży na zasadzie „wszyscy to dobrze znają, więc po co dodatkowo promować” otworzyło drzwi innym sieciom burgerów i lokalnym kawiarnio-barom, w których wymyślne kanapki pojawiają się szybciej – mają krótszą drogę od pomysłu do realizacji. Pojedynek – wyniki: McD 0. BK 1.

2. Promocje

mac_bk 2

McDonald’s: Kawa za darmo w godzinach porannych to świetna promocja.

Burger King: King Deals można uznać i za promocję (taką o stałym charakterze), jak i za normalną pozycję w menu. Jednak wrzucenie ceny na grafikę tworzy wrażenie „promocyjności”, więc ten wpis pasuje do porównania.

Porównując jedynie dwa powyższe wpisy, lepszy jest ten od BK. Są burgery, jest cena, jest jasne wezwanie do działania. Za to nie ma logo firmy – od 21 czerwca przestało się pojawiać na grafikach. We wpisie McD tekst promocji znajduje się w opisie, co wymaga wczytania się w tekst zamiast załapania przesłania wprost z grafiki.

Ale patrząc szerzej na więcej wpisów promocyjnych, oba profile fajnie prezentują promocje. Pojedynek – wyniki: McD 1. BK 2.

3. Nowości kanapkowe

mac_bk 3

McDonald’s: Akcja z Grand Big Macem, który nie mieści się w fotce, jest super. Inne nowości są prezentowane w sposób typowy: kanapka w jakimś otoczeniu.

Burger King: Prezentacja nowości w sposób typowy: kanapka plus rozfokusowane tło.

Dotychczasowe przedstawianie nowości jest na 3+. Spełnia swoje zadanie, ale tylko to. (Akcja z Grand Big Macem jest na 5.) Pojedynek – wyniki: McD 2. BK 3.

Choć z kreatywnością w postach nie można przesadzać (patrz wpis o 3 zakonnicach na tandemie), to zalecałbym nieco polotu przy kolejnych nowościach. Kanapka plus tło jest już wyświechtane. Może pomogłaby personifikacja burgerów na maskotki? Pozwoli to ubarwić burgery, dodać emocji. Łatwiej będzie też nawiązywać do bieżących wydarzeń.

4. Bieżące wydarzenia

mac_bk 4

McDonald’s: Rzadko pojawiają się posty nawiązujące do bieżących wydarzeń. Był Dzień Matki, Dzień Dziecka, koniec wakacji, Halloween. Pojawiają się wpisy o akcjach własnych McD jak wakacyjna trasa nadmorska food trucka McDonald’s.

Burger King: Mecze polskich reprezentacji, zmiana czasu na zimowy, Halloween, Dzień Dziecka, Dzień Matki, II tura wyborów prezydenckich: znacznie więcej wpisów na tematy/wydarzenia bieżące.

BK wrzuca znacznie więcej wpisów bieżących. Wcześniej w tym roku (2015) wpisy BK były toporne (stockowa fota kanapki plus napis), od kilku miesięcy pojawiły się ciekawe pomysły z wykorzystaniem kanapek, frytek, ringów. Pojedynek – wyniki: McD 2. BK 4.

5. Konkursy

mac_bk 5

McDonald’s: Standardowy zakres: wymyśl hasło, wierszyk, napisz jak/dlaczego smakuje kanapka. Mało konkursów ze zdjęciami czy selfie, co akurat rozumiem: zamieszanie z prawami autorskimi i zawodowymi pozywaczami sądowymi.

Burger King: Standardowy zakres.

Rolę konkursów właściwie przejęły promocje i kupony, więc potrzeba robienia konkursów znacznie osłabła. Bez punktów.

6. Wpisy pozaburgerowe

mac 6

McDonald’s: rzadko. To dziwi, bo McD ma i kawiarnie, i Fundację Ronalda McDonalda, więc contentu byłoby naprawdę sporo. McD sponsoruje też Igrzyska Olimpijskie, a o sporcie nie widziałem żadnego wpisu.

Burger King: praktycznie nie pojawiają się takie wpisy.

Bez punktów.

Trudno powiedzieć dlaczego ten rodzaj wpisów leży zupełnie. Ludzie chodzą do restauracji grupami, ze znajomymi, po szkole, samemu, coś zjeść, posiedzieć, czekają na pociąg… powodów jest mnóstwo. Warto zacząć je badać i o nich pisać. Restauracje znajdują się w różnych ciekawych miejscach, do tego też można nawiązać. Już nie mówiąc o odwiedzinach w barach w innych krajach podczas wyjazdów wakacyjnych lub służbowych. Duże, duże pole do zasiewu.

7. Wpisy pozafirmowe

Obie firmy nie udostępniają na swoich profilach wpisów z innych profili. Pewnie to firmowe polityki treści.

8. Kontakt z fanami / odpowiedzi / skargi

McDonald’s: kontakt standardowy, czyli grzeczny PR z korporacyjnymi naleciałościami. 

Burger King: jw.

Na obu profilach nie ma większych przepychanek między fanami obu marek. Nie ma też dużo hejtu sympatyków zdrowej żywności. Jest to środowisko bezpieczne, co fajnie wiąże się z wizerunkami obu marek. Być może przydałoby się trochę więcej luzu w komentarzach, ale szczerze mówiąc: trudno uznać te marki za wybitnie rozrywkowe. Dlatego nie narzekam, a doceniam. Punkty dla wszystkich. McD 3. BK 5.

9. Częstość wpisów

McDonald’s: wpisy z grafikami/filmami co 2-3 dni, wpisy tekstowe np. lista zwycięzców konkursu wchodzą jako drugie wpisy danego dnia.

Burger King: codziennie jeden wpis z grafiką, z wyjątkiem niedziel.

W teorii content codziennie jest lepszy niż content co kilka dni. Trzeba jednak wziąć pod uwagę obecną zawartość wpisów: choćby najpyszniejszy burger serwowany codziennie może stać się irytujący, a przez to niesmaczny. Gdyby posty były zróżnicowane, wtedy ok. Tak jak jest teraz: co 2 dni chyba jest nieco lepsze. Ale to kwestia gustu i poczucia w danej chwili, więc punkty dostają obie marki. McD 4. BK 6.

PODSUMOWANIE

Punktowo pojedynek wygrał Burger King i ta marka robi bardziej socialowe wrażenie na swoim profilu. McDonald’s bardziej mówi o sobie. Obie marki robią niezłą robotę na swoich profilach. Istnieje spore pole do poprawy. Pytanie: na ile lokalne oddziały mają swobodę w tworzeniu treści, a na ile globalna strategia ogranicza oryginalny content? Zapewne bardzo i tego nie da się za bardzo przeskoczyć. Ale to też fajna informacja z przeglądania profilów.

 

źródło obrazka

Podziel się z innymi

Post Comment