Mega praktyczny przewodnik z przykładami jak pisać posty na Facebooka

Na każdej szanującej się stronie o socialu w internecie znajdziesz artykuł o tym, jak pisać posty w mediach społecznościowych.

Autorzy oferują zwykle ogólne wskazówki „rób to” i „nie rób tego”. Sam kilka takich przeczytałem i doszedłem do wniosku, że to nie wystarczy, by wrzucić coś dobrego na Facebooka.

Potrzebne są konkretne wskazówki jak zrobić post pod daną treść (content). Bez zadęcia i wyświechtanych formułek. Solidna robota, bez napinki na Effie.

Zanim zaczniemy, krótkie przypomnienie, z jakich elementów składa się post na Facebooku.

tresc 001

 

Teraz już zaczynamy naprawdę.

WIDEO

Opis ma zachęcić do kliknięcia i obejrzenia. Powinien jasno przekazać, do kogo jest film skierowany, co ogólnie zawiera, jaka jest z niego korzyść. Czasem można to napisać bezpośrednio, czasem wpleść drobny żarcik lub niedopowiedzenie. Fajnie sprawdzają się pytania: zadajesz pytanie, na które odpowiedź czytelnik znajdzie w filmie.

Dobry przykład:

tresc 002

Kiepski przykład: (brak pytania, wpis tylko dla fanów, którzy wiedzą, kim jest bohaterka)

tresc 003

 

GRAFIKA

W tym przypadku opis jest tak naprawdę krótkim newsem rozwijającym treść grafiki. Zwraca uwagę na pewien szczegół, wyjaśnia ciekawostkę szerzej, przekazuje dodatkowe informacje. Może zawierać anegdotkę.

Opis jest komentarzem osobistym do grafiki. Skomentować można ją wprost, jak również można opisać swoje odczucia względem grafiki.

Czasem można w ogóle nic nie pisać, bo zdjęcie mówi wszystko. Ale najczęściej czytelnicy potrzebują lekkiego naprowadzenia na to, co autor miał na myśli.

Dobry przykład: (wprawdzie nie wiadomo, jak link do księgarni łączy się z drzewem, ale opis bardzo dobry) 

tresc 004

Kiepski przykład: (lepiej by wyszło, gdyby przerzucić tekst z grafiki do opisu i zostawić w treści tylko stwierdzenie „Czarne jest piękne”)

tresc 005

 

ARTYKUŁ

Opis artykułu powinien spełniać rolę dobrego nagłówka i/lub dobrego wstępu. Wyjaśnić, o czym jest całość. Pokazać jakąś ciekawostkę, by od razu złapać uwagę.

Dobry przykład:

tresc 006

Kiepski przykład: (Na pewno w wielu przypadkach to działa – w poniższym pewnie tak – ale osobiście jestem sceptyczny co do tego, żeby opis artykułu zawierał osobisty komentarz odnośnie treści. Fanom profilu czasem wystarczy tyle, żeby rozbudzić dyskusję. Ale najczęściej ludzie chcą najpierw kliknąć w artykuł, przeczytać go, żeby dopiero potem coś o nim powiedzieć. Tyle że jeśli klikną, to czy potem wrócą na profil FB, by podyskutować? Tę samą treść najczęściej można opisać znacznie lepiej – myśląc o czytelnikach, a nie o sobie.)

tresc 007

 

To wg mnie najbardziej podstawowe zasady tworzenia dobrych wpisów na Facebooku.

Oczywiście, można je łamać, ale tak jak zawsze – dopiero wtedy, gdy naprawdę wiesz co robisz.

Podziel się z innymi

Post Comment