Social Dzień Matki na czterech kółkach

Praktycznie każde globalne święto wytworzyło wokół siebie określone schematy zachowania i wzorce komunikacji, stanowiące bezpieczną normę i jednocześnie miałką przeciętność. Widać to choćby po świątecznych reklamach, w których przewijają się niezliczone zajączki, prezenty i serduszka. Social media mają przewagę nad tradycyjnymi kanałami promocji, ponieważ nie muszą – i nie powinny – za każdym razem sprzedawać. Czy markom samochodów osobowych udało się w tym roku pozytywnie zaskoczyć fanów, czy może spoczęły na banalnych wpisach? Zapraszam do krótkiego podsumowania wpisów FB z okazji 26 maja.

Do podsumowania wziąłem 20 ogólnych marek producentów, którzy znaleźli się w raporcie pierwszych rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC <=3,5t w marcu 2016, przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (www.pzpm.org.pl), z dnia 5 kwietnia 2016.

Kolejność na podstawie narastającej sprzedaży w 2016 roku: zaczynam od największego producenta. Brałem pod uwagę wyłącznie polskie profile marek.

*******************

Škoda: Brak wpisu. Niemałe zaskoczenie.

*******************

Toyota: Brak wpisu. Zaskoczenie rośnie. Wcześniej zakładałem, że marki będą wrzucać standardowe życzenia na tle auta, a ja będę wśród nich szukał czegoś odlotowego, np. zdjęcia prezesa firmy odwiedzającego swoją matkę. Teraz dochodzę do wniosku, że zbyt wysoko ustawiłem poprzeczkę.

*******************

social dzien matki -- volkswagen

Volkswagen: Forma filmiku nie zachęcała, ale kliknąłem… i rewelacja! Świetne połączenie z autem, fantastyczny humor, a sama mama zaprezentowana w filmie jako osoba sprytna, która wie dużo rzeczy o życiu. O ile nie trafi się wpis w stylu „Phoebe i Rachel biorą razem prysznic” (fani Friendsów, piąteczka!), to zwycięzca jest już znany.

*******************

social dzien matki -- opel

Opel: Również filmik, tyle że dłuższy i niezbyt powiązany z samochodem. Wydawało mi się, że oglądam wersję extended reklamy telewizyjnej. Gdzie jest pilot?

*******************

social dzien matki -- kia

Kia: Ciekawy pomysł na prezent, aczkolwiek copy (a) za dużo przykładów typowych prezentów, (b) niepotrzebne przejście na podmiot zbiorowy. Zdjęcie nieco sztampowe i źle skadrowane, bo samochód zajmuje połowę miejsca.

*******************

social dzien matki -- renault

Renault: No i mam pierwszy wpis ze standardowymi życzeniami. Sympatyczne użycie emotki co robisz/jak się czujesz, prosta animacja. 

*******************

Hyundai: Brak wpisu. Zgrzyt, bo Hyundai posiada udziały w Kii. Jak widać, zespoły socialowe obu marek nie mają ze sobą kontaktu. EDIT: Korea Południowa obchodzi Dzień Matki 8 maja i tego dnia na globalnym profilu pojawił się wpis. Przesłanie takie samo jak u Volkswagena, ale wykonanie dużo słabsze.

*******************

social dzien matki -- dacia

Dacia: Kwiatki, samochód… Dziwaczny widok w rzucie z góry, który podkreśla białe tło fotostudia i sztuczność całego ujęcia. A ten pojedynczy kwiatek na siedzeniu pasażera? Nie wiem co autor miał na myśli.

*******************

Nissan: Brak wpisu. Zdążyłem się przyzwyczaić.

*******************

social dzien matki -- peugeot

Peugeot: Niestety, marko na P, nie rozumiesz na czym polega zwrot „you’re welcome”. Dzień Matki nie jest okazją, której zapomnienie zdarza się powszechnie (przynajmniej w stereotypach) i które można humorystycznie wyjaśnić. To nie jest rocznica ślubu. To nie jest pierwsza randka. To nie jest ruchome święto. Jeśli ktoś o nim zapomniał, to dlatego że chciał/chciała. Stąd wasze przypomnienie nie jest pomocne ani żartobliwe, a protekcjonalne. Zupełnie nietrafione odczucie przekazywane fanom. MINUS. You’re welcome.

*******************

social dzien matki -- mazda

Mazda: Pierwszy wpis, w którym marka wspomina swoją własną matkę, w sensie technologicznym. Sympatyczne, ale mam trzy uwagi. Na mój gust fotka osoby cytowanej (czyli nowej mazdy) powinna być po prawej stronie wypowiedzi. Skoro w copy „Twoja” zaczyna się wielką literą, to i „Mama” powinna być pisana wielką. Przecinek w wypowiedzi to drobnostka, ale już kropka wewnątrz cudzysłowiu to uchybienie zajeżdżające kalką z języka angielskiego. A co ciekawe, na globalnym profilu nie ma takiego wpisu. I trzecia rzecz: ponieważ nowa mazda i dawna mazda noszą tę samą nazwę MX-5, trzeba moment pomyśleć o co chodzi w wypowiedzi i kto mówi do kogo. Sugestia: czy nie dało się zorganizować jakiegoś eventu, który można było podpiąć pod MX-5? Np. jeśli dziś do salonu przyjdzie matka i córka, które mają te same imiona, otrzymują jakiś podarek albo przejażdżkę po mieście (najlepiej dawną MX-5, ale ostatecznie może być nowa). Fotki można wstawić na profil: oczywiście z nową MX-5.

*******************

BMW: Brak wpisu.

*******************

social dzien matki -- audi

Audi: Pomysł z wyjazdem i brak konsekwencji przy małej literze w „mamami”: to już widziałem. Wpis jak wpis, bez rewelacji.

*******************

social dzien matki -- mercedes-benz

Mercedes-Benz: No i proszę! Ktoś pokusił się o wstawienie w post mamy własnego szefa. To znaczy: domyślam się, że to jakiś szef. Niestety, nie został opisany w copy. Plus za wielką literę w „Mamom”.

*******************

social dzien matki -- honda

Honda: Życzenia, bez kwiatków. Wzruszam ramionami.

*******************

Volvo: Brak wpisu.

*******************

Seat: Brak wpisu.

*******************

social dzien matki -- fiat

Fiat: To nie było w żaden sposób ustawiane. Naprawdę! Naprawdę nie sądziłem, że trafi się wpis równie dobry co Volkswagena, a jednak… Jest auto, jest święto, jest zachowanie, jest humor, jest szczerość. Jest wszystko co pojawia się w sztampowych życzeniach, tyle że podane w najlepszej social formie. Jedyny kłopot to brak polskich napisów.

*******************

Citroёn: Brak wpisu.

*******************

Podsumowanie

Tytuł Okazjonalnych Debeściaków z okazji Social Dnia Matki dostają wspólnie Volkswagen i Fiat, Fiat i Volkswagen. Gratulacje!

Te marki, które przygotowały wpisy, ale nie włożyły w nie pomysłów: postarajcie się następnym razem. Macie przykłady, że można.

Te marki, które nie zamieściły wpisu (czyli olały święto): wpis Peugeota jest dla was. You’re welcome.

Peugeot: ostatecznie wpis się przydał, ale proszę – nigdy więcej.

(Źródło grafiki w featured image: Pezibear, Pixabay.com, Public Domain na licencji CC0.)

Podziel się z innymi

Post Comment