Zasada trójcy. Czy można szybko zdobyć fanów w social media?

Większość ekspertów, wsparta praktycznym doświadczeniem, twierdzi, że budowanie w social medium społeczności wokół marki, produktu, firmy, musi potrwać. Droga na skróty, czyli np. zgarnięcie fanów przez płatne linki, nie przyniesie długoterminowych efektów.

Generalnie, zgadzam się z tym.

Skoro jednak wiele firm w ogóle nie wchodzi w social, albo tylko zamaczają stopę i nie wchodzą głębiej (czyli zakładają profil, ale posty wrzucają raz na ruski rok), to może – jako branża – byśmy coś zaproponowali naszym klientom? Klienci chcą widzieć efekty, żeby mieć argument na zwiększenie lub podtrzymanie budżetu na działania social. Już na początku obecności w socialu chcą zobaczyć, że ich treści kogoś obchodzą, że z wpisów wynika coś konkretnego. Że ich grill wesoło się pali, a kiełbaski zaczynają się rumienić.

W poprzednich postach sugerowałem kilka działań: połączyć wpisy z przesłaniem marki, dobrać drugi naturalny temat postów (poza produktami firmy), przygotować formaty rozrywkowe, wstawiać posty dające fanom zabawę.

Dziś dokładam kolejną propozycję: w ramach jednego postu połączyć trzy różne tematy.

Trzy tematy można bez problemu zapamiętać i jednocześnie można silnie się wyróżnić. Dwa tematy to słabe wyróżnienie, zwłaszcza jeśli ten drugi jest naturalny i oczywisty. Prędzej czy później ktoś to skopiuje – patrz kampanie telekomów z „rodzinami” kontra kampania telekomu z duetem komediowym w sklepie lub kampania telekomu ze sprzedawcami w sklepie i gwiazdami kupującymi telefony i taryfy.

W historii reklamy i promocji takie podejście sprawdzało się znakomicie.

 

Przykłady.

Spójrzcie jak wspaniale ten człowiek gra na skrzypcach…  (temat: gra na skrzypcach, zainteresuje wyłącznie melomanów)

… piosenki naszej młodości z lat 1970…  (temat: nostalgia, muzyczne evergreeny, zainteresuje grupę zgodną wiekowo z przebojami)

… stojąc na głowie.  (temat: akrobatyka i niecodzienność, zainteresuje też osoby spoza grupy wiekowej i niekoniecznie lubiące muzykę skrzypcową)

Spróbujmy stworzyć według tego schematu pomysły na posty dla kilku różnych produktów.

MYDŁO

Mydło o składzie idealnym dla skóry dziecka, o zapachu kokosowym, w opakowaniu z bohaterami kreskówek. (pokazujemy różnych bohaterów)

Mydło dla dorosłych, o zapachu kokosowym, z pytaniem z kim najchętniej chciałbyś spędzić tydzień pod palmami.

Mydło dla dzieci, o zapachu kokosowym, promujące zasady higieny i ogólnego bezpieczeństwa poprzez specjalny zespół ekspertów o nazwie KokoPatrol. (pokazujemy różne zasady)

SZKOLENIE Z AUTOMOTYWACJI

Szkolenie z automotywacji, dla pracowników działów marketingu, połączone z wyprawą do parku linowego. (pokazujemy zasady motywacji łączące się z pokonywaniem przeszkód w parku linowym)

Szkolenie z automotywacji, dla przedstawicieli handlowych, z ćwiczeniami do wykonania w formie gry planszowej. (przy okazji nauki mnóstwo zabawy i śmiechu)

Szkolenie z automotywacji, dla każdego, połączone z zakupami w ekskluzywnym centrum handlowym. (kurcze, sam bym poszedł na coś takiego)

SIEĆ MARKETÓW

Sieć marketów, oferująca niskie ceny, organizuje pojedynek kucharzy gotujących różne potrawy z oferty sklepu. (brzmi jakoś znajomo, hmmm… 😉 )

Sieć marketów, o typowych cenach, organizuje tygodniowe wyprzedaże produktów zaczynających się na jedną i tę samą literę. (pokazujemy śmieszne scenki wynikające z zakupu tychże produktów i powrocie klientów do domu)

 

******************************

Jak widzisz z powyższych przykładów, trzeci temat musi być absolutnie interesujący. W przypadku gdy temat trzeci jest „meh”, trzeba dodać czwarty temat – ponieważ tematy 2 i 3 zlewają się w jeden (albo jeden z nich zostaje wyparty ze wzoru). Na przykład: sieć marketów, o niskich cenach, zatrudnia znaną prezenterkę, żeby nauczyła się gotować ciekawe potrawy.

Notka na boku: skoro czwarty temat jest ciekawy, po co wchodzić w temat nr 3 i zatrudniać znaną prezenterkę? To tylko zwiększa koszty.

Najfajniejsze w socialu jest to, że nie musimy z góry decydować która trójca tematów wywoła największe zainteresowanie. Możemy przetestować kilka pomysłów, a do długoterminowej strategii wybrać tę, która przyciągnęła najwięcej fanów.

Źródło obrazka: Kaboompics.com

Podziel się z innymi

Post Comment